Si ten cuyongs

Us explico una anècdota de fa temps. Imagineu l’escena: una baralla entre nanos, l’un a peu de carrer i l’altre des del balcó del primer pis. No sé pas quina història tenien, però de cop i volta, el de baix va cridar al de dalt amb totes les seves forces “Baja si tienes cocones!”. Val a dir que el nen no necessitava un logopeda, sinó que simplement era tan petit que encara no xerrava prou bé. Us asseguro que aquell pinxo de quatre pams d’alçada em va fer moltíssima gràcia; tanta, que vaig incorporar aquest “cocones” al montselladonès.

Tanmateix, he de confessar que més enllà dels cinc anys d’edat no hi ha cap perdonavides que em faci gràcia i molt menys si en lloc de trobar-se passadet de graduació en una conversa de barra de bar (serviria d’excusa), es troba davant d’una càmera i vol fer passar les paraules que vomita com a discurs legítim. I vet aquí que escolto, estupefacta, com tot un senyor president de comunitat autònoma deixa anar la mateixa bravata que aquell nap-buf de llengua de drap. Ai, senyor Monago, no l’hi doni més voltes: no cal tenir ni cocones ni cuyongs per afirmar que l’AVE Madrid-Badajoz és una catàstrofe, amb una mica de sentit comú ja n’hi ha ben bé prou.

Potser no sóc la persona més indicada per replicar ja que no en tinc, i no en tinc perquè fa uns dies em van caure a terra quan vaig llegir que cap línia d’alta velocitat, CAP, no cobreix les despeses mínimes. Totes, fins i tot la que uneix la densíssima Barcelona amb la capital del regne és deficitària. Tampoc aniria malament recordar a aquest senyor que encara que arribi a Badajoz aquesta línia no connectarà amb Lisboa perquè ja fa set mesos el primer ministre portuguès, amb molt de seny -pel meu gust-, va desistir de fer aquesta obra tot al·legant que encara que rebés ajuts europeus per tira-la endavant, seria deficitària en el futur i per tant no la farien (aquí, jo a punt de plorar en veure un polític que pensa en un futur que va més enllà de les properes eleccions d’aquí a quatre anys).

Això sí, no vull acabar aquesta entrada sense agrair-li el detall d’intent d’immersió lingüística per fer més entenedor el missatge, tot i que algú li hauria de dir que aquí el problema no és que els catalanoparlants no entenguem el castellà, sinó que el problema és que els catalanoresidents tot sovint és el català el que no entenen. En definitiva, molt penós tot plegat. L’únic al·licient que hi veig és que ja tinc ganes que sigui dijous per veure el Polònia: marededéusenyor, que fàcil els ho posen als guionistes!

Si us vaga, aquest quadern d’ecologistes en acció sobre “Infraestructures de transport i crisi. Mites i realitat” és per sucar-hi pa; això sí, si decidiu llegir-lo, preneu-vos abans una bona til·la (ben carregadeta).

37 Responses to Si ten cuyongs

  1. samox ha dit:

    Mareta meua! Montse! això no és bo per la salut, ja sembla que el TN o el telenoticias de turno són històries de ficció, tant per lo positiu com per lo negatiu, ja no hi ha res creïble ni versemblant. No ens podem creuere rés. Com diu Wyoming ” ja saben las noticias, ahora les contaremos la verdad”. I creu-me, no els facis cas, no te’ls escoltis tu a la teva. O millor dit, la gent a lo nostre! ja ens han acabat la paciència i cada dia estic més convençut de que som persones amb l’anima robada si la recuperem ja es poden preparar.

    • Montse ha dit:

      Oi que donen ganes de pessigar-se el braç per saber si és un somni estrany o si realment es diuen aquestes parid… paraules? Aquest personal està fatal i el més preocupant és que la demagògia dóna vots.

  2. Pons ha dit:

    per què volen una línia d’alta velocitat? no en tenen prou amb les autovies gratuïtes totalment infrautilitzades?

    • Montse ha dit:

      A veure qui els explica (sense sortir-ne ferit) que l’òrgan no crea la necessitat i que les infrastructures per sí soles no generen riquesa ni llocs de treball.

  3. XeXu ha dit:

    Gràcies per penjar el vídeo del qual tant he sentit parlar i encara no havia vist. És ben bé com dius que no miren més enllà d’aconseguir votants, i sobretot, posaria la mà al foc, d’emportar-se una suculenta comissió per la construcció de l’obra. I és clar, això als seus votants (la majoria dels quals no agafaran mai aquest AVE), els és igual. El seu president té el valor de plantar cara als catalans en aquests termes (sí, a aquells éssers del nord-est peninsular que amaguen banyes i cua astutament). Amb això ja en té prou per guanyar els propers comicis.

    • Montse ha dit:

      És que mira que en som de dolents: això de dir que una línia serà ruïnosa quan ja s’ha constatat que totes les que estan en funcionament són deficitàries (unes molt i d’altres moltíssim) fa tan lleig! I tens raó, si algun dia hi arribés no l’agafarien pas perquè bo i estar subvencionat el bitllet és força car (especialment per a qui no està acostumat a pagar per determinats serveis).

  4. A mi últimament la realitat em fa tronxar-me de riure més que Polónia,… crec que a Polónia tan sols han de fer el mateix discurs que aquest bonhome que ja és prou hilarant… Què ens queda si no riure…?

    • Montse ha dit:

      Realment no cal afegir cap floritura, no sé pas com es pot caricaturitzar el que ja és una caricatura… tot i que ja veuràs com hi haurà qui dirà tot orgullós que el seu president té els cuyongs ben posats i diu dels catalans el que s’ha de dir. Coi de país de pandereta!

  5. Quadern de mots ha dit:

    http://enricserrabloc.blogspot.com.es/2012/05/779-si-tens-collons.html

    si tens temps llegeix l’article

    L’he llegit aquest matí i la veritat és que m’ha descol•locat ja que no sabia de què anava, al migdia tot resolt veient el vídeo a la tele. Crec que no fan falta més comentaris. Patètic, lamentable i vergonyós, com sempre. I nosaltres aquí aguantant, quins collons!!!

    • Montse ha dit:

      Molt fina, la ironia que gasta l’Enric Serra.

      Has vist que tremendus que som?: els que més aportem, els que menys rebem i a sobre tenim les penques de dir que llençar els diners a cabaços no és una bona idea. Sisplau, quina colla d’indesitjables! Que ens facin fora ara mateix del país! 😉

  6. tirantlobloc ha dit:

    Ja dic jo que això de les comunitats autònomes espanyoles no pot ser bo…

    Vist en positiu, els federalistes que creuen en això de l’estat plurinacional deuen estar contents que el president d’Extremadura parli català, no?

    • Montse ha dit:

      Home, on vas a parar: hem fet un pas de gegant cap a la diversitat cultural, tot i que m’ha semblat que no hi havia gaire bon rotllo… Bé, sempre el podriem desafiar a que si tan malament ho fem, que rebutgi Catalunya com a part de l’estat. Ja que estem multilingües li ho podriem dir en castellà “A que no tienes cocones?”

  7. MadeByMiki ha dit:

    Quina vergonya i quina tristesa he sentit al escoltar la frase del senyor Monago.

    Jo no soc en Trias (ni ganes), però crec que tinc una resposta al seu desafiament:

    “Senyor Monago, a que no tens collons de pagar de la teva butxaca el 5% del dèficit que generarà anualment aquesta línia d’AVE?”.

    De part d’un que mai ha fet servir cap AVE però que es fa un tip d’anar en tranport públic.

    Bona nit a tothom.

    • Montse ha dit:

      Em sembla que t’has quedat molt curt amb el 5% 😦

      La veritat és que tinc una certa mania a l’AVE i si fos pel meu gust no en tindríem ni un pam de línia enlloc. Es podia haver fet el desdoblament d’algunes línies existents, millorar-ne el servei, extendre la xarxa… però no, aquí som els “més millors” i haviem de tenir una xarxa (radial, com no podia ser d’una altra manera) per connectar qualsevol capital de província amb MadriT en menys de 4 hores. Que això fos una pífia mediambiental i una inversió que hipotecarà els nostres néts és un detallet sense importància. Que sigui una obra faraònica que obeeix criteris de rendibilitat política i no de lògica del transport, és un altre detallet. Que comparats amb França tinguem més kilòmetres de via d’alta velocitat, però només la cinquena part de passatgers, és un altre detallet… tot plegat fa una pudor d’agre que tomba d’esquena.

  8. Rosaura ha dit:

    A Extremadura les autovies, escoles, llibres, ordinadors pels estudiants, etc etc etc, són gratuïts. El que sembla que no hi ha és educació, ni gratuïta ni de pagament.
    Trias crec que ja ha dit a aquest “senyor” que la política no és questió d’atributs. El tema agafa nivell “xxx”. Tants collons i atributs… i que poc collonuts que em semblen.
    Als del Polònia i Crackòvia ja li fan els guions els personatges reals… i els reials.

    • Montse ha dit:

      Hahaha, molt ben observat, Rosaura. És molt significatiu el que ha passat perquè en Trias no va dir res que no sapiguem: ja s’hanfet d’altres connexions similars i amb resultats ruinosos. Fins i tot, diria que es va quedar curt, però l’altre va sortir brandant la Constitució amb el discurs suat de sempre: “insolidaaariiiiiisss!!!”. Coi, ja cansa, eh, ja cansa!

  9. Crític de cine ha dit:

    jajajajaja. No cal cap conya del Polonia!! El discurs del senyor Monago ja es prou catxondo. A mi em salten les llàgrimes!!

    • Montse ha dit:

      L’únic que haurà de treballar serà l’equip de maguillatge perquè el guió se’l troben fet. Quin personatge, aquest Monago; és una mina!!! 😀

  10. Doncs la setmana passada parlàvem del tema AVE. No m’estranya que sigui deficitari. Com s’entén que surti més econòmica anar amb cotxe que amb tren? Algú s’estranya, doncs, que segueixi sent deficitari? I si baixessin preus i fossin més populars? Que contestin, doncs, si tenen cocones o cuyons!

    • Montse ha dit:

      Ui, n’hi ha per llogar-hi cadires: per curiositat he buscat preus i el resultat és… va, deixem córrer el tema de l’adjectiu que encara en tancaran el bloc.

      Supost pràctic: volem viatjar de Barcelona a Madrid la setmana entrant en un dia feiner:

      – opció 1: AVE, 2:30 h de trajecte i 138 € en classe turista, 208 en preferent i 249 en club (obviarem la brometa de per aquest preu a quina mena de club es pot referir).

      – opció 2: avió, 1:20 h de trajecte i 30,59 € amb Air Europa o 45 amb Iberia. Sé que el bitllet de pont aeri és més car, però ja m’ha agafat prou mareig i no he volgut investigar més.

      – opció 3: cotxe, 6:19 h de trajecte (més les paradetes pel cafetonet), 92,74 € de cost, dels quals 25,50 en peatges i 67,24 en combustible si vas per Saragossa (segons la guia Michelin). Només que en sigueu dos, ja surt a compte.

      Visca el transport públic, no? 😦

    • Yáiza ha dit:

      Si baixessin el preu dels bitllets de l’AVE, evidentment perdrien diners i seguiria sent deficitari. Però potser almenys l’utilitzaria algú… A mi em sembla normal que els serveis públics siguin deficitaris. Per això són públics, no? Si amb els diners dels bitllets dels passatgers es cobrissin totes les despeses, per a què coi paguem impostos?

  11. Reflexionem-hi ha dit:

    HEHE, m’encanta aquest senyor i la pila d’articles i cartes als diaris que està generant, i també perquè tinc una alumna que parla igual i totes les “ll” les fa “j”, hehehehe! Ens ho passem de puta mare i encara ens queixem…

    El que és més trist de tot plegat és que allà segur, segur, segur que l’han aplaudit. Ja és jàstima…

    • Montse ha dit:

      Ja hi pots pujar de peus: segur que entre els seus seguidors hi ha qui pensa que ho fa de cuyong de mico. El missatge del “tu paga i calla” està enquistat de mala manera.

  12. Lo rat ha dit:

    Un altre fabricant d’independentistes per afegir a la llarga llista de criptocatalanistes que tenim per les espanyes. Una estàtua eqüestre a la plaça dels Països Catalans li haurien de fer al senyor.

    • Montse ha dit:

      Ara que ho dius, entre gent de “les castelles” (que deia la meva iaia) que fomenta l’independentisme i magestats que donen ales a la república, vivim en un llogaret ben divertit.

  13. Sergi ha dit:

    Jo discrepo una mica. Crec que la feina dels del Polònia ha de ser molt difícil quan els personatges reals s’esforcen tant a ser més ridículs que les seves imitacions.

    Al final, com deia em penso que era en Leo Bassi, quan els polítics es dediquen a fer el pallasso, als pallassos no els queda més remei que dedicar-se a fer política.

    • Montse ha dit:

      Oh, aquesta frase és molt bona: l’apunto al marge.

      Els fets et donen la raó: al Polònia no en van fer gag. Suposo que no hi havia per on fer-ho més còmic o exagerat. I de fet què més s’hi pot afegir? Es van estimar més fer-lo sortir a l’APM sense afegir-hi ni una coma més.

      Moltes gràcies per la visita, Sergi. Benvingut, ets a casa teva! 😀

  14. Yáiza ha dit:

    I el senyor parla de discursos “desafortunats”… doncs apa que ell, s’hi llueix. Però bé, això el deixa ben retratat, no?
    Aviam. Jo entenc que l’extremenyo mig-alt que viu a Badajo’ tingui ganes de poder-se a plantar a Madrid en poca estona quan vulgui (pel mòdic preu d’un bitllet d’AVE, res de l’altre món), i entenc que els polítics del PP (que representen l’extremenyo mig-alt) ho hagin de defensar… a la seva manera. Però potser cal ser realista i adonar-se que un tren amb capacitat per quants? 300 extremenyos? No pot anar amb 30. Perquè no surt a compte, ves.

    Jo no sé perquè l’AVE Madrid-Bcn també és deficitari, però se m’acut que potser és perquè el dia que molta gent, amb il·lusió(!), va decidir estrenar la línia i va mirar preus, es va adonar que amb avió els sortia la meitat de car, i que encara que hagis d’estar 3/4 d’hora abans a El Prat, i després anar de Barajas al centre… potser, et segueix sortint més a compte l’avió que el tren! I els eurus que t’has estalviat, te’ls gastes en cocido madrileño i un souvenir d’un toro decorat amb trencadís modernista. I au!

    • Montse ha dit:

      Aaaaggg noooo un torito de trencadís nooooo!!!:D 😀 😀 T’imagines quants xurros o entrepans de calamars et pots cruspir amb la diferència de preus? Brutal!

      Pel meu gust, aquesta inversió no s’hauria d’haver fet mai. Evidentment, cal dotar d’infraestructures allà on siguin necessàries, però fer-ne allà on no cal és llençar els diners d’una manera tan descarada que em fa pensar que aquí hi ha més embolic del que sembla. És una llàstima que no s’hagués apostat per reforçar i millorar la qualitat del servei de les línies convencionals que a més a més permetrien apostar pel transport de mercaderies i serien realment útils. Estalviar-nos un parell d’hores per arribar del punt A al punt B no justifica aquest pou sense fons.

  15. Tomàs ha dit:

    Hola Montse, soc jo, he tornat!
    Això de l’AVE s’ha sortit de mare. No hi ha diners per acabar el que està començat i menys per mantenir el que hi ha construït. Doncs malgrat tot, segueixen construint línies que tindran com a darrera estació la fallida.
    Ha arribat un moment en que qualsevol ciutat o autonomia o el que sigui, si no té: pavelló d’esports cobert, aeroport i AVE, com a mínim, pensa que no és res, que no està a la foto dels més “guais”.
    No hi havia diners per a tanta farsa ni quan les coses anaven bé, ara la feina serà mantenir tot això.
    S’haurien d’acabar les línies que estiguin començades i no iniciar-ne cap més. Cal repensar el model, i treballar per tenir un sistema de transport ferroviari que solucioni el transport de mercaderies i de passatgers a unes altes velocitats, que no cal que siguin de 350Km/h.

    • Montse ha dit:

      A tothora ben rebut 😀

      Tot plegat sembla una famfarronada i una absurditat com aquell “café para todos” que ens porta a un aeroports pera tots, i AVE per a tots… m’estranya que Madrid no hagi exigit un port per a que hi arribin creuers; total, Barcelona en té i ells no: això és un greuge molt gran!

      Ains, aquesta “festa” no la paguen ni els nostres néts!

  16. ÒscarAzAl ha dit:

    No diré res perquè ja n’heu dit prou, però TELA!

Deixa una resposta a Montse Cancel·la la resposta