Eufemisme cromàtic

Com hauriem de veure una ampolla: mig plena o mig buida?

Què hauriem de dir: molt bé, has tret un set a l’examen o què se n’ha fet dels tres punts que hi falten?

De quina manera ho hauríem de plantejar: la propera vegada ho faràs millor o en què redimonis estaves pensant quan vas contestar que la correcta era la B?

Què resulta més efectiu: una paraula amable o una sacsejada contundent?

Potser no hi ha cap opció bona, ni cap de dolenta. Vés a saber quins són els complicats mecanismes de l’acció i la reacció: què funciona bé a qui, quan i en quines circumstàncies (difícil joc de “trilero”, oi?).

No sé vosaltres, però jo sempre havia topat amb el temible boli vermell, el dit acusador, l’error magnificat, la taqueta de yin en el blanc del yang. Val a dir que no em dol perquè sempre he pensat que s’aprèn més dels errors que dels encerts… encara que aquest sistema de vegades provoca un cert abatiment.

Però ara, ves per on, fa dos anys que s’ha girat la truita. Ara em trobo amb correccions amables i em fa molta gràcia (falta de costum, potser). Un bolígraf de tinta verda és l’encarregat de senyalar l’error. Un traç maragda que subtilment suggereix que hi ha quelcom que seria bo rectificar, que allò es pot fer millor. No sé si es tracta d’un canvi de tendència del professorat en general o si és una “delicatesse” exclusiva dels professors del consorci (tampoc no ho penso preguntar, no sigui cas que em diguin que fan servir aquest color perquè estava d’oferta i m’esguitarrin tots els arguments d’aquest post).

En tot cas he de confessar que m’agrada aquest canvi, aquesta visió positiva, aquest mètode d’assaig-i-error en què cada equivocació es converteix en una nova eina per millorar. De debó: resulta molt reconfortant ensopegar correccions de color d’esperança. Francament reconfortant (gràcies, profes).

PS (acabo de llegir això i ho volia compartir amb vosaltres): Agraeixo les correccions perquè no conec cap altre mètode d’aprenentatge que l’equivocació.
Anuncis

11 Responses to Eufemisme cromàtic

  1. yvonnemsch ha dit:

    Carai Montse, gràcies per fer-me entrar en teu bloc. Jo , com el Jaume, tampoc podré passar per la porta després d’ aquests comentaris q(de la companya i del profe).
    Això d´escriure és com anar en bicicleta, tot és començar. Però millor que vagi de mica en mica, que així poc a poc ompliré la pica.

  2. yvonnemsch ha dit:

    Carai Montse, gràcies per fer-me entrar en el teu bloc. Jo , com el Jaume, tampoc podré passar per la porta després d’ aquests comentaris´que m’ heu fet.
    Això d´escriure és com anar en bicicleta, tot és començar. Però millor que vagi de mica en mica, que així, poc a poc, ompliré la pica.
    Ara me n’ adono que el comentari te l’ he enviat sense haver-lo acabat. Renoi, l’he rimat i tot!
    Seré una poetessa i estic per descobrir encara?

    Bon cap de setmana!

  3. yvonnemsch ha dit:

    Montse, avui m´ha passat una cosa. He començat a llegir el teu post sobre l´Espriu, i fas un comentari en el que posses de manifest literalment:” no tinc sensibilitat per la poesia i em costa molt d´entendre”.
    I jo em pregunto tenint en compte el que em estudiat respecte dels pronoms, és correcte dir :”no tinc sensibilitat per la poesia i em costa molt d´entendre? o seria més correcte dir :” em costa molt d´entendre-la?”.
    Ai, no em facis cas, però cada cop tinc més dubtes i preguntes per fer?
    No em de posar el pronom perquè tots sabem que parles de la poesia o al no posar la paraula s’ haria d’ haver substituit per “-la”? Seria CDirecte?

  4. yvonnemsch ha dit:

    perdona, m´he equivocat, no és per la poesia sino per a la poesia. Per cert , poses va amb una s no amb dues ss, ha estat una altra errada tonta de mes meves.

  5. montsellado ha dit:

    Òndia, Yvonne, m’has enxampat! Tens tota la raó perquè bé hem d’entendre alguna cosa, per tant hi falta un complement.

    Ara mateix ho rectifico (aquest és el gran avantatge de l’administrador d’un bloc… el “donde dije digo…” (hahaha)

  6. yvonnemsch ha dit:

    No ha estat la meva intenció, però m´has fet pensar, i tal com ho he pensat t´ho he manifestat, o seria més correcte dir:” i tal com he pensat ho he manifestat? Bé , no sé, però sento haber-te enxampat.Com tu dius… dels error s´aprèn i això és el que compte, que entre tots ens ajudem i pensem. Tant de bo me n’ adonés dels meus errors!

  7. montsellado ha dit:

    Que no et sàpiga greu. Quan vaig transcriure “Agraeixo les correccions perquè no conec cap altre mètode d’aprenentatge que l’equivocació” ho vaig fer amb tota sinceritat. Mai m’ha sabut greu que em fessin adonar d’algun error quan la intenció és que millori. El que mai he suportat és l’escarni: ni que m’ho facin a mi ni veure com ho fan a algú altre davant meu. No hi puc fer més. Una cosa així em supera.

  8. yvonnemsch ha dit:

    óndia, Montse, si pots rectifica també els meus error,ja que ets administradora… ara mateix me n’he adonat d’ una altra: “Hem” (sense h), Déu meu, on anirem a parar? Com passaré l’ examen del D? es produirà un miracle? Ens podrian donar 2 hores o 3 més per a repasar l’ examen, i deixar-nos utilitzar el diccionari.
    Avui estic inspirada i no paro de comentar.
    Bé, fins dilluns i bon cap de setmana

    • montsellado ha dit:

      Yvonne, si s’acceptessin suggeriments de cara a l’examen jo també votaria una ampliació substancial del temps que ens donin perquè sigui el que sigui em quedaré curta. Porto tota la tarda intentant redactar un comentari amb cara i ulls respecte l’article dels murs lingüístics i no aconsegueixo res que em faci el pes. Ai!

  9. Rosaura ha dit:

    … o com fer comentaris de pronoms febles a partir d’un boli bic de color verd… Montse, ets una crack!!!

Deixa un comentari

