Un polsim dialectal al costat de casa

Ara que estem amb el tema dels dialectes i que a casa ja puc sintonitzar la TDT he pensat que és un bon moment per connectar de tant en tant el Canal 9 i IB3. Tot ajuda. D’on, curiosament, també he pogut tenir ajuda per conèixer trets dialectals ha estat el supermercat que tinc al costat de casa. Es tracta d’una cooperativa valenciana i els productes de marca blanca estan etiquetats en valencià (o en català meridional o com representi que cal dir-ho políticament correcte; m’és igual). La primera vegada que m’hi vaig fixar i vaig llegir que allò que comprava era trinxat de titot (els meus fills encara no tenen un paladar gaire sofisticat) em va fer molta gràcia. A partir d’aleshores em fixo en tot; ho trobo curiós. Per exemple, podem comprar rodes de creïlla per a l’aperitiu, una bosseta de dacsa esclafidora per fer crispetes, tomata fregida, llavaplats o un pot de llentilles. Si teniu cap problema podeu reclamar perquè “Este establiment té fulls de reclamació a disposició de qui els sol·licite” i si hi aneu amb el cotxe recordeu que abans de marxar “Valide el seu tiquet en caixa per a eixida pàrquing”.

Per cert, tornant al tema televisiu i ara que m’he fixat en els altres canals, tant de bo que en Tomàs Molina en lloc d’anunciar el temps parlés de l’oratge; trobo que és una paraula encisadora.

6 Responses to Un polsim dialectal al costat de casa

  1. Marta ha dit:

    Hosti, que bo! És una bona manera d’entretenir-se quan vas a comprar… No se m’hauria passat mai pel cap que titot és gall dindi…

  2. montsellado ha dit:

    Uf, entre una cosa i una altra no et pots imaginar la quantitat de consultes que faig al diccionari al cap del dia. El problema, però, és aconseguir recordar-ho tot!

  3. Silvia Palacios ha dit:

    En castellà hi ha una dita que diu: “a los 40 o te enjamonas o te almojamas” cosa que em va fer triar a l’hora de preparar-me l’esmorzar, gall d’indi en comptes del saborós porc, en qualsevol de les seves varietats: pernill salat, llonganissa, xoriço, fuet… vés per on, gràcies a les varietats dialectals d’ara en endavant menjaré titot perquè el terme, a l’estàndard, entre nosaltres, no m’agrae, gens ni mica!

  4. montsellado ha dit:

    A mi també em passa sovint: sento una paraula en un dialecte diferent del nostre o que en altres llocs es fa servir i aquí ha caigut en desús i per alguna raó em desvetlla una simpatia molt especial. De totes formes, si la tria no tingués conseqüències adverses, entre el titot i el gall dindi em quedaria amb el fuet (hahaha).

  5. Silvia Palacios ha dit:

    Ahir a la nit hagués jurat i perjurat que també t’havia inclòs una cançó trista i a la vegada d’una sensibilitat meravellosa del Lluís Llach, on surt la paraula oratge, desitjo que també t’agradi.

    CAMPANADES A MORTS

    “Obriu-me el ventre
    pel seu repòs,
    dels meus jardins
    porteu les millors flors.

    Per aquests homes
    caveu-me fons,
    i en el meu cos
    hi graveu el seu nom.

    Que cap oratge
    desvetllí el son
    d’aquells que han mort
    sense tenir el cap cot.”

  6. montsellado ha dit:

    I tant que m’agrada. És curiós perquè això m’ha recordat la primera vegada que vaig visitar un dels blocs que tinc enllaçat (David Bargalló). El cas és que entre les pàgines que dedica a normativa, exercicis, examens… també hi té un recull de textos i poemes. Quan vaig veure la llista d’autors de poesies em va estranyar trobar-hi també en Lluís Llach. En Llach, poeta?, vaig pensar. Després de rumiar-ho una mica vaig veure clar que era tan obvi que ni me n’havia adonat. Evidentment que és un poeta i, a més a més, dels pocs (sempre em queixo de la meva manca de sensibilitat per aquests temes) que em toquen la fibra.

Deixa un comentari

